W numerze 3 (58) 2019 “Tekstualiów” pragniemy podjąć temat różnorodności form wypowiedzi filozoficznej, a także przemyśleć, jakie konsekwencje niesie za sobą ich wybór, w jaki sposób kwestia tego, co zostaje wyrażone interferuje z problematycznym „jak”. Interesować nas będą w szczególności wszelkie przejawy oryginalności i pograniczności w tej dziedzinie ujęte na między innymi na płaszczyźnie stylistycznej. Ponadto przedmiotem namysłu będą takie wypowiedzi filozoficzne, które gatunkowo sytuują się na przecięciu dyskursów między innymi literackiego i filozoficznego (np. powiastka filozoficzna, traktat, esej, manifest, utopia, medytacja czy aforyzm). Przyjrzymy się również tradycji dialogu oraz praktykom filozofowania za pośrednictwem form postrzeganych zwyczajowo jako typowo literackie (dramat, powieść, opowiadanie, poemat, wiersz, bajka czy baśń), a także gatunków literatury użytkowej (kazanie, list, wróżba i in.). W rozpoznaniu i opisie tych zagadnień będziemy sięgać do spuścizny między innymi takich filozofów jak presokratycy, Kleantes, Epiktet, Platon, Voltaire, Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, Stanisław Brzozowski, Jean-Paul Sartre, Albert Camus, Wasilij Rozanow, Alain Badiou, Martin Heidegger Leszek Kołakowski, Georges Bataille, Antonin Artaud, i innych, ponieważ lista myślicieli swobodnie operującymi bogactwem form literackich jest długa. Jakie znaczenie mają one dla ich filozofii? I jakie znaczenie dla filozofii ma sama literatura? Oto niektóre pytania, na których odpowiedzi chcielibyśmy poszukiwać w tym numerze „Tekstualiów”.