Produkt dodany do koszyka

Tekstualia
Zapraszamy do lektury pięciu wydań "Tekstualiów" z 2024 r.

31.12.2024

 
Wydania "Tekstualiów" w 2023 roku dofinansowano ze środków Domu Kultury Śródmieście w Warszawie, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie "Czasopisma". Kwartalnik uzyskał także dofinansowanie w ramach programu konkursowego "MEiN" Rozwój czasopism naukowych. Kwartalnik jest afiliowany przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
 
tekstualia.pl
 

tekstualia.pl

Zapraszamy do lektury "Tekstualiów" 2024, nr 4 (79) pt. Języki wojny

23.12.2024

W tekście otwierającym to wydanie jego redaktor prowadzący Piotr Mitzner, profesor, poeta, edytor napisał: "W bibliotekach i księgarniach jest dział „książki o tematyce wojennej", które cieszą się zawsze dużym zainteresowaniem czytelników. Literatura powstająca w czasie II wojny światowej, wciąż jeszcze nie dość przebadana, budzi emocje, a nawet gorące spory.
Teraz, kiedy wojna toczy się tak blisko naszych domów, temat wojenny nabrał szczególnej mocy. Przyciąga, a jednocześnie budzi zawstydzenie, bo u nas rzecz dzieje się na papierze, na scenie, na ekranie, podczas kiedy tam... Wielu z nas odczuwa z tego powodu jakiś niepokój, może nawet moralny. Autorzy i badacze tekstów „o wojnie" często też mają wyrzuty sumienia, kiedy siedzą przy swoich warsztatach, podczas kiedy tam... Ten numer „Tekstualiów" powstał między innymi z potrzeby rozmowy nie tyle o dawnych i najnowszych tekstach „o wojnie", ile o tekstach wojennych, dających świadectwo, ale też stawiających pytania o rolę osoby ludzkiej w sytuacji ekstremalnej, o cenę jej ocalenia. Bywa tak, że tym ocaleniem jest forma, odnalezienie jej, zapanowanie nad nią, które pomaga zapanować także nad sobą. Nie chodzi oczywiście o poszukiwanie piękna, ono dawno już straciło moc. Chodzi bardziej chyba o ocalenie ludzkiej pracy i zrozumienie siebie i innych. Poprzez szept, płacz, krzyk. Czasami powstaje wielka sztuka, czasami chropowata albo nieudolna. I ta nieudolność w pewnym sensie daje świadectwo, choć pozostawia niedosyt. W badaniach nad literaturą wojenną wciąż aktualne pozostają uwagi Michała Borwicza, pisarza, więźnia obozu i partyzanta w jednej osobie, który pisał, że ciśnienie przeżyć wojennych i emocji nie rodzi nowej formy, a wtrąca twórców w, dobrze znane z tradycji, a więc oswojone szablony i stereotypy. Oczywiście podejmowane są próby ich odrzucenia i odnalezienia nowego języka, ale jest to naprawdę praca Syzyfa. Pytanie zresztą, czy na jakąś nowość w tym zakresie przygotowani są czytelnicy, czy wybierają jednak to, co od dawna znane.
Podczas kiedy tam... Ta niepokojąca fraza nie powinna podważać sensu tworzenia i interpretowania, bo to właśnie te czynności pozwalają nam zbliżyć się do zrozumienia sensu naszego i nie-naszego życia".
W numerze obok arykułów Marka Radziwona, O Opowiadaniach sewastopolskich Lwa Tołstoja, Igi Frąckiewicz, Od samotności do wszechwładzy nad materią. Energetyzująca narracja sinowców, Mikołaja Nowaka-Rogozińskiego, Dziennik wojenny Józefa Czapskiego, Macieja Libicha, Jak powstawał Czarny potok? Raz jeszcze o ewolucji pisarstwa Leopolda Buczkowskiego, Marcina Czardybona, „Wojna wskoczyła mi do głowy. I w mojej głowie siedzi”. O kynizmie Louisa-Ferdinanda Céline’a, Bernadetty Darskiej, Przełamywanie milczenia. Kilka refleksji o tym, jak w reportażach opowiada się o wojnie i ludobójstwie, Hanny Gosk, Dyskursywizacja tożsamości. Tematy (wschodnio)ukraińskie w perspektywie postradzieckiej, Urszuli Pieczek, Jeden wiersz bliżej zwycięstwa, Jacka Zydorowicza, Sztuka afektywno-dwubiegunowa. Artyści ukraińscy o wojnie i jej skutkach, Doroty Jewdokimow, Rosyjska muzyka popularna wobec wojny. Studium przypadku: Raper Husky na wojnie opowiada bajki można znaleźć teksty Antoniego Wieniawskiego, Urywki wspomnień (1914-1915) w oprac. Piotra Mitznera, Piotra Chabiery, Wspomnienia 1920 w oprac. Arkadiusza Chabiery, Jerzego Ficowskiego, Noc w więzieniu, ***Wióry wspomnień..., Śmierć wiosny, Jehowa w oprac. Joanny Rolińskiej, Anny Pogonowskiej, Dzienniki [stan wojenny], w wyborze i oprac. Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany, Wojna o biedny język [Listy Irit Amiel do Piotra Miztnera] w orpac. Anity Jarzyny, Agnieszki Piśkiewicz-Bornstein i Marty Tomczok. W wydaniu prezentujemy też szkice Piotra Mitznera, Radykalne słowo podczas wojny - czy dać mu wybrzmieć? Dylematy antologisty(i nie tylko), Macieja Libicha, Ostatni wiersz Leopolda Buczkowskiego, Marka Zagańczyka, Słowa bez nadziei, poezję ormiańskiej autorki Tatev Khachatryan, Koszmar bez końca albo It’s My Life 2 i wiersze Danuty Künstler-Langner, Muzeum dobrych neonów, Ogłoszenie, Pani Vanitas i dal, Włos Europy, W korytarzach czasu?
W tym obszernym wydaniu znalazło się również miejsce dla tłumaczeń wiersza Igora Belova, На независимость Украины (римейк)/ Na niepodległość Ukrainy pióra Magdaleny Ukrainets, Edwarda Pollocka, Godzina rozstania pióra Mariana Polaka-Chlabicza. Osobne miejsce zajmują w numerze twórcy litewscy: Rimvydas Stankevičius (i jego wiersze Prolog, Od początku w przekladzie Jonasa Jankauskasa), Indrė Valantinaitė (wiersz Kościoły, w tłumaczeniu Dominiki Jagiełki, Gdybyś tylko mnie uprzedził w przekładzie Anny Krawczyk, Pokoje hotelowe w tłumaczeniu Emilii Jarnutowskiej) oraz Gytisa Norvilasa (twarz twarz twarz, Z zerowych egzystencji w tłumaczeniu Joanny Bożeńskiej). Numer otwierają teksty wspomnieniowe od redakcji, wydawcy i współpracowników "Tekstualiów" autorstwa Żanety Nalewajk oi Piotra Mitznera poświęcone Leszkowi Szarudze, a zamyka proza Beaty Smykiewicz-Różyckiej, Pamiętnik nauczycielki, Ołowek, Okulary, Lupa i pęseta, List do N., Rower, Plastry, Termometr, Telefon.
Numer dofinansowany został przez Dom Kultury Śródmieście w Warszawie, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Czasopisma, Uniwerstet Warszawski w ramach programu IDUB oraz MNiSW w ramach programu Rozwój Czasopism Naukowych 2022-2024.

15 października 2024 roku zmarł Leszek Szaruga

28.10.2024

 
Leszka Szarugi już z nami nie ma. „Pora na powrót do mojego świata (…) Nastał czas” – powiedziałby pewnie, gdyby mógł. Ręka drży, gdy chce wyrazić ten żal. Pisał dużo i szybko, nie celebrował przez kilka miesięcy publikacji kolejnych książek, choć pewnie należało to robić. Kiedy napisał, poprawił i wydał tekst, ów tekst przestawał zaprzątać jego uwagę, Leszek od razu zajmował się czymś nowym, jakby gdzieś się spieszył. Słowa, choć składne i wypływające z Leszka wartkim strumieniem nigdy nie były dla niego niewinne, jak na lingwistę przystało do ostatnich momentów przyglądał się im i ich związkom nieufnie, szatkował je, rozkładał na czynniki pierwsze. Jeśli mierzyć wiek szybkością reagowania na to co wokół, zapałem do pracy twórczej i ciekawością zmieniającego się świata, to można powiedzieć, że Leszek choć miał 78 lat, do końca był młody i odszedł w sile wieku. Leszek Szaruga był członkiem Rady Redakcyjnej „Tekstualiów”, jednym z najbardziej aktywnych autorów, a zarazem jednym z tych, których twórczość nie da się zredukować do współpracy z jednym czasopismem, wydawnictwem czy instytucją. Ostatni tekst, który miał być cyklem sylwicznym przeznaczonym do druku w „Tekstualiach”, nosił tytuł: „Przygotowanie do…”.
Zaczynał się tak:
„powinienem chyba już dawno
zacząć
nie wiem
motam się bo
to nieproste
śmierć nie jest łatwa
ojciec miał lat 67
mama dożyła 69 (…)”
Ręka drży, gdy chce wyrazić ten żal.
Na zdjęciach Leszek i niektóre z jego książek
A tu niektóre z jego tekstów: https://tekstualia.pl/pl/autorzy/551,700
 

Temat numeru

Formy wypowiedzi filozoficznej

Marcin Czardybon UW, Żaneta Nalewajk UW

Między 11 marca a 12 kwietnia 1950 roku (dokładna data korespondencji pozostaje nieznana) do Hannah Arendt wysłany został zbiór czterech wierszy. Ich autorem, a zarazem nadawcą przesyłki, był Martin Heidegger. Wśród zawartych w liście utworów filozofa znajdował się wiersz zatytułowany „Myślenie”.

Tekstualia
Tekstualia

Wybrany artykuł

Narzędzia nauk o muzyce w badaniach nad piosenką: analiza demonstratywna – rekonesans

Małgorzata Lisecka (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)

Wydawcą kwartalnika jest Dom Kultury Śródmieście, ul. Smolna 9, 00-375 Warszawa. Czasopismo ukazuje się pod patronatem honorowym Dziekana Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, prof. dr hab. Zbigniewa Grenia. Jest afiliowane przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

 

"Tekstualia" pozytywnie przeszły proces ewaluacji IC Journals Master List 2021. Jej rezultatem jest przyznanie wskaźnika ICV (Index Copernicus Value) w wysokości 100 pkt. Punktacja wyliczona została na podstawie ankiety złożonej przez redakcję kwartalnika oraz oceny dokonanej przez specjalistów Index Copernicus. Od 2009 roku "Tekstualia" znajdują się na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pełna lista naukowych czasopism punktowanych znajduje się na stronie MNiSW (TUTAJ). Obecnie "Tekstualia" mają 70 punktów.

Od 2009 roku "Tekstualia" znajdują się na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Pełna lista naukowych czasopism punktowanych znajduje się na stronie MNiSW. Obecnie "Tekstualia" mają 70 punktów.

 

Z przyjemnością informujemy, że nasze czasopismo pozytywnie przeszło proces ewaluacji ICI Journals Master List 2021, której wynikiem jest przyznanie wskaźnika ICV (Index Copernicus Value) w wysokości 100 pkt. 

Czasopismo jest afiliowane przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

ISSN wersji papierowej: 1734-6029
ISSN wersji online: 2299-9906

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności