24.07.2024
Zapraszamy do lektury wydania Tekstualiow 2024, nr 2 (77) pt. Reymont
"Jubileusz stulecia przyznania Reymontowi Nagrody Nobla w dziedzinie literatury to okoliczność niestandardowa. Rzadko świętuje się tego typu jubileusze, które nie ze względu na metrykalne widełki dat granicznych, określających procesualność czyjegoś życia, stają się ważne. Nie jest to także sposobność do upamiętniania na gruncie polskiej kultury okrągłych lat pracy od debiutu i świętowania czyjegoś dorobku twórczego, za którym stoi określona linia jego przebiegu (od – do). Okoliczność świętowania stulecia jednej z najważniejszych nagród w dziedzinie literatury każe pytać o perspektywy i kondycję tej literatury, jej możliwości, potencjał twórczy, szanse jej odczytywania dzisiaj oraz namysł nad sensownością i adekwatnością takiego uhonorowania autora. Pozwala również pytać, dlaczego wybór padł na konkretnego pisarza w danym właśnie momencie zmieniających się panoram, mód i praktyk literackich. Prowokuje do pytań o to choćby, w jaki sposób na macierzystym gruncie nagroda ta określała zapotrzebowania ówczesnych, doceniała i premiowała swoistość pisarskiej oryginalności, znakomitość warsztatu, poczytność i wszelkiego rodzaju rezonanse – możliwe w dużym stopniu dzięki medium translatologicznemu do innych literatur docelowych. Okoliczność ta staje się też niewątpliwie okazją do pytań rankingowo-hierarchicznych zogniskowanych wokół funkcjonalności i zasadności tej nagrody: czy powinien, czy zasłużył, czy faktycznie dzieło autora było oryginalne i nośne, a jego dorobek wybitny?" ze wstępu pt. Reymont, czyli życie Dawida Marii Osińskiego.
W wydaniu można przeczytać artykuły: Grażyny Legutko, „Dam Ci jeszcze wieść o sobie – lecz żądny będę odpowiedzi”. Listy Miriama do Reymonta z lat 1899–1907, Doroty Samborskiej-Kukuć, Venus Reymonta – geneza, konteksty, próba interpretacji, Olimpii Jastalskiej-Wasyk, Szaleństwo i strach. Groza w noweli Zabiłem! Władysława Reymonta, Igi Walaszczyk, Rozdwojenie, wielokrotność – podróż w nieznane. Wampir S.W. Reymonta, Aleksandry Liszki, Reymontowska grafomania – Z pamiętnika, Beaty Utkowskiej, Reymont do Polonii amerykańskiej. Zapomniana odezwa, Julii Wroniewicz, We świat, do ludzi – o nowej adaptacji Chłopów Reymonta, Lesylwę Leszka Szarugi, No i co z tego (część piąta), prozę: Katarzyny Pochmary-Balcer, Efekt biegaczki, Lidii Iwanowskiej-Szymańska, Pieśń Rami oraz Doroty Cieślik, Wielogłos 1, Wielogłos 2, Wielogłos 3, poezję Piotra Matywieckiego,***widziałem starożytnego młodzieniaszka, ***chwila po chwili biało po bieli, ***przyzwyczaiłem się do zakątków, ***zlepek nie sklejony, ***zadziwiająco, ***RZECZYWISTOŚĆ, Piotra Mitznera, Dobranoc, Na urodziny nieznanego tancerza, Kij. Marchewka, Geographia est magustra, Street art. Wileńska, Przed galerią, Wyspa pracy twórczej, Magdaleny Ukrainets, Śnitworek oraz tłumaczenie, Pieśni miłosnej J. Alfreda Prufrocka T.S. Eliota pióra Mariana Polaka-Chlabicza. Numer dofinansowany został przez Dom Kultury Śródmieście w Warszawie (wydawcę), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (program Czasopisma), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (program Rozwój Czasopism Naukowych) oraz Uniwersytet Warszawski.