Produkt dodany do koszyka

Wydarzenia

Kategoria:

Last
Next

strona 1.5 / 10

Prev
First
Zapraszamy do lektury „Tekstualiów” 2024, nr 3 (78), pt. Józef Hen. Nowolipie i dalej pod red. naukową prof. dr hab. Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany.

14.10.2024

Jak pisze redaktorka, w tym wydaniu większość artykułów „jest pokłosiem seminarium naukowego Józef Hen. Nowolipie i dalej. W wigilię 100-lecia urodzin, które odbyło się 7 listopada 2023 roku. Organizatorami spotkania były Koło Naukowe Miłośników Kultury i Literatury Żydowskiej „Dabru emet” (UAM) i Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Zgromadzone tutaj artykuły i szkice dotykają i dotyczą – często w ujęciach reinterpretacyjnych – szeroko pojętej sztuki uprawianej przez Jubilata: pisarskiej i filmowej, a więc eseju, biografii i autobiografii, prozy, powieści młodzieżowej, scenariusza filmowego, konstruowania fabuły (tu istotna jest kategoria sceny założycielskiej”).
W numerze obok artykułów Marcina Wyrembelskiego, Tomasza Nierychłego, Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany, Mikołaja Jazdona, Marka Kaźmierczka, Marcela Majaka-Smolenia
Marcel Majak-Smoleń, Konwencje westernowe w literackiej i filmowej twórczości Józefa Henai Michaliny Wesołowskiej znalazły się lesylwa i szkic Leszka Szarugi oraz jego przekład wiersza Igora Biełowa "Na niepodległość Ukrainy", tłumaczenia wierszy Indrė Valantinaitė pióra Agnieszki Rembiałkowskiej, debiutancka proza Marty Michalak Dla nas szczęście niepisane [fragment powieści Poświaty] oraz Parostatek Tomasza Rutkowskiego.
W dziale Poezja czekają na czytelników nowe wiersze Piotra Mitznera, Marcina Wróblewskiego oraz debiutanckie teksty poetyckie Aleksandry Kuśnierkiewicz. Ponadtwo warto przeczytać artykuły Jakuba Zygmunta Autoprzekład jako forma emancypacji. Przypadek Pocełuj i A kusz Celii Dropkin, Piotra Prachnio, Między artyzmem a obscenicznością. Recepcja Jamesa Joyce’a w Polsce w latach 1924–1939 i Zbigniewa Kloch, ”Czuły narrator” Olgi Tokarczuk z teoretycznej i literackiej perspektywy.
Życzymy inspirującej lektury!

Numer dofinansowany został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Dom Kultury Śródmieście w Warszawie oraz Uniwersytet Warszawski. „Tekstualia” uzyskały też dofinansowanie z MNiSW w ramach programu „Rozwój czasopism” 2022–2024.

"Tekstualia" 1 (9) 2024 EN THE HOLOCAUST: BETWEEN HISTORY AND MEMORY

11.10.2024

Guest Editors: dr hab. Olga Kubińska, prof. ucz. (University of Gdańsk), Prof. dr hab. Wojciech Kubiński, prof. Emeritus (University of Gdansk), Academy of Applied Sciences in Elbląg)
Please feel welcome to read this issue: https://tekstualia.pl/en/issuesen/holocaust
"Ongoing discussion on collective memory in contemporary Poland requires constant efforts to defi ne and redefine the objects under dispute, particularly in reference to the Holocaust and the Second World War. What requires such redefi nition is the very area to be scrutinized and the basic terminology to be implemented, with the necessity to discriminate between collective memory shaped by official historical policy, collective memory shaped by historians, writers and artists, alongside the offi cially sanctioned memory. The question arises whether the memory shaped by historians, writers and artists forms an alternative to the offi cially canonized variant and whether in these circumstances we keep looking at distinct, mutually exclusive memories". Olga Kubińska, Wojciech Kubiński

INTRODUCTION
Olga Kubińska, Wojciech Kubiński, Polish memory of the Holocaust in the 21st century: the art of remembering and forgetting
SECOND-GENERATION TESTIMONY
Monika Sznajderman, From Monika Sznajderman, Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna (The pepper forgers: a family history)
HISTORY OF THE HOLOCAUST
Barbara Engelking, Organising help for the Jews on the Aryan side
Joanna Michlic, The history of rescue in Poland and gender perspective: new approaches and questions
RESEARCH ON LITERARY REPRESENTATIONS
Przemysław Czapliński, Holocaust as horror. A few remarks on Polish literature 1985–2015
Bożena Keff, Wardens of fate – forgotten, repressed. On literary representations of the Holocaust. Selected texts published in Poland in the nineteen forties and fifties
Urszula Ulla Chowaniec, Ir ort oyf der velt/ Her place in the world. Irena Klepfisz’s Secular Jewish Identity
CINEMATIC ART AND LITERATURE
Aleksandra Ubertowska, Radical child perspective in contemporary art dedicated to the Holocaust. Epistemology, camp, weak subject
MEMORY OF LANDSCAPE
Olga Kubińska, Holocaust memoryscapes in 21st century Poland

This publication was financed through Postgraduate Programme in Translation Studies at the Faculty of Languages, University of Gdańsk and the Ministry of Science and Higher Education, as part of the Support for Journals program (“Rozwój Czasopism Naukowych”)

Zapraszamy do lektury wydania Tekstualiow 2024, nr 2 (77) pt. Reymont

24.07.2024

"Jubileusz stulecia przyznania Reymontowi Nagrody Nobla w dziedzinie literatury to okoliczność niestandardowa. Rzadko świętuje się tego typu jubileusze, które nie ze względu na metrykalne widełki dat granicznych, określających procesualność czyjegoś życia, stają się ważne. Nie jest to także sposobność do upamiętniania na gruncie polskiej kultury okrągłych lat pracy od debiutu i świętowania czyjegoś dorobku twórczego, za którym stoi określona linia jego przebiegu (od – do). Okoliczność świętowania stulecia jednej z najważniejszych nagród w dziedzinie literatury każe pytać o perspektywy i kondycję tej literatury, jej możliwości, potencjał twórczy, szanse jej odczytywania dzisiaj oraz namysł nad sensownością i adekwatnością takiego uhonorowania autora. Pozwala również pytać, dlaczego wybór padł na konkretnego pisarza w danym właśnie momencie zmieniających się panoram, mód i praktyk literackich. Prowokuje do pytań o to choćby, w jaki sposób na macierzystym gruncie nagroda ta określała zapotrzebowania ówczesnych, doceniała i premiowała swoistość pisarskiej oryginalności, znakomitość warsztatu, poczytność i wszelkiego rodzaju rezonanse – możliwe w dużym stopniu dzięki medium translatologicznemu do innych literatur docelowych. Okoliczność ta staje się też niewątpliwie okazją do pytań rankingowo-hierarchicznych zogniskowanych wokół funkcjonalności i zasadności tej nagrody: czy powinien, czy zasłużył, czy faktycznie dzieło autora było oryginalne i nośne, a jego dorobek wybitny?" ze wstępu pt. Reymont, czyli życie Dawida Marii Osińskiego.
W wydaniu można przeczytać artykuły: Grażyny Legutko, „Dam Ci jeszcze wieść o sobie – lecz żądny będę odpowiedzi”. Listy Miriama do Reymonta z lat 1899–1907, Doroty Samborskiej-Kukuć, Venus Reymonta – geneza, konteksty, próba interpretacji, Olimpii Jastalskiej-Wasyk, Szaleństwo i strach. Groza w noweli Zabiłem! Władysława Reymonta, Igi Walaszczyk, Rozdwojenie, wielokrotność – podróż w nieznane. Wampir S.W. Reymonta, Aleksandry Liszki, Reymontowska grafomania – Z pamiętnika, Beaty Utkowskiej, Reymont do Polonii amerykańskiej. Zapomniana odezwa, Julii Wroniewicz, We świat, do ludzi – o nowej adaptacji Chłopów Reymonta, Lesylwę Leszka Szarugi, No i co z tego (część piąta), prozę: Katarzyny Pochmary-Balcer, Efekt biegaczki, Lidii Iwanowskiej-Szymańska, Pieśń Rami oraz Doroty Cieślik, Wielogłos 1, Wielogłos 2, Wielogłos 3, poezję Piotra Matywieckiego,***widziałem starożytnego młodzieniaszka, ***chwila po chwili biało po bieli, ***przyzwyczaiłem się do zakątków, ***zlepek nie sklejony, ***zadziwiająco, ***RZECZYWISTOŚĆ, Piotra Mitznera, Dobranoc, Na urodziny nieznanego tancerza, Kij. Marchewka, Geographia est magustra, Street art. Wileńska, Przed galerią, Wyspa pracy twórczej, Magdaleny Ukrainets, Śnitworek oraz tłumaczenie, Pieśni miłosnej J. Alfreda Prufrocka T.S. Eliota pióra Mariana Polaka-Chlabicza. Numer dofinansowany został przez Dom Kultury Śródmieście w Warszawie (wydawcę), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (program Czasopisma), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (program Rozwój Czasopism Naukowych) oraz Uniwersytet Warszawski.

Referat "Koncepcja programowa kwartalnika "Tekstualia" na przestrzeni lat.

17.05.2024

Na konferencji naukowej pt. Teatr Literatura Zarządzanie podczas Festiwalu Rozproszonego "Between.Pomiędzy" redaktor naczelna czasopisma Żaneta Nalewajk wygłosiła referat "Koncepcja programowa kwartalnika "Tekstualia" na przestrzeni lat. 

Zapraszamy do lektury "Tekstualiów" nr 1 (76) pt. Nieswojo. O sąsiadach, sąsiedztwie, sąsiadowaniu w literaturze polskiej XX i XXI wieku”.

03.05.2024

„Europa sąsiaduje z Azją, Europa Środkowa – ze Wschodnią i Zachodnią. Polska z Rosją i Niemcami, ale nie tylko z nimi. Kraków z Nową Hutą, dwór ze wsią, Nalewki z Placem Krasińskich, Pawlaki z Kargulami. Gdzie spojrzeć – sąsiad. Aż nieswojo się robi. A jeszcze Jak dobrze mieć sąsiada (to Osiecka), a jeszcze Sąsiedzi… (to Gross). No i listopad sąsiaduje z październikiem i grudniem, a wiek dwudziesty z dziewiętnastym i dwudziestym pierwszym. Sąsiedztwa poziome (w przestrzeni) i „pionowe” (w czasie), sąsiedztwa międzyludzkie i nie tylko… Sąsiedztwa naturalne, z wyboru, z konieczności, z przypadku, powstałe w efekcie przemieszczeń, a więc skłaniające do myślenia o nowym sąsiedztwie, pamiętania o starym…. Ciekawe, nieoczywiste, trudne, (nie)chciane...
Interesująca wydaje się sama relacja sąsiadowania nas z nimi, ich z nami, tego z tamtym, wytwarzająca sfery kontaktu, przestrzenie pograniczne i graniczne, generująca stereotypy wizerunkowe, spory, próby przepracowania złego sąsiedztwa, sytuacje układania się słabszego z silniejszym, rodzące ambicje dominatorskie, a także chęci ustanawiania stref wpływu, co pociąga za sobą wytwarzanie rozmaitych form translacji owego wpływu (adaptowania się do niego lub odrzucania), stawiania mu oporu.
Ważne i warte nazwania są mechanizmy działające pomiędzy sąsiadami i ich afektywne podłoże: przemoc, nienawiść, resentyment, uznanie, dialog, separowanie się, naśladowanie, sojusze sytuacyjne, przyjaźnie i zdrady. Bycie sąsiadem jest konstytuowane przez współbytowanie zwane sąsiedzkim. Tylko życie w pustce pozbawia podmiot cech sąsiada, a i to pod warunkiem, że uzna się pustkę za coś pozbawionego możliwych do nazwania wyznaczników poza tymi formułowanymi w negatywnej poetyce braku, zaprzeczenia. Sąsiadowanie wydaje się nieuniknione, nawet to niepożądane jawi się jako naturalne, jakoś oczywiste, choć w rzeczywistości to konstrukt. Nie znika, stanowi problem do rozwiązania.
Słowa-elementy paradygmatu, w który wpisuje się sąsiadowanie to: ludzie, ziemia, wola i wiedza. Używając ich, można opowiedzieć o niemal każdym aspekcie sąsiedzkiego stosunku, ludzie i ziemia wypełniają bowiem uniwersum podmiotów wchodzących w relacje, zaś wola i wiedza decydują o ich jakości” – ze wstępu prof. dr hab. Hanny Gosk.
W numerze znajdą Państwo artykuły naukowe:
Eugenii Prokop-Janiec, „Miejska kamienica. Studia wieloetnicznego sąsiedztwa w prozie międzywojennej’, Jagody Wierzejskiej, „Sąsiedztwo – bliska wrogość. Studium mikrohistoryczne na makrohistorycznym tle Lwowa lat 30. XX wieku”, Tomasza Wójcika, „Zoppot/Sopoty. Nieoczywista dialektyka (tymczasowego) sąsiedztwa (proza Stanisława Dygata)”, Justyny Szklarczyk, „Pałace-pegeery i nowe sąsiedztwa. Powojenne zamieszkiwanie krajobrazu wiejskiego Mazur i Warmii w pamiętnikach konkursowych”, Jana Potkańskiego, „Zarudzie Jarosława Iwaszkiewicza wobec działalności Instytutu Literackiego”, Wawrzyńca Miścickiego, „Swojsko, czyli nieswojo. Tożsamość kulturowa we wczesnej prozie Leopolda Buczkowskiego”, Ewy Paczoskiej, „Polski wiek XIX w lustrze literatury XXI wieku – meandry sąsiadowania”, Joanny Szewczyk, „Lokalne, niesamowite, queerowe. Sąsiedztwo w najnowszej polskiej literaturze kobiet”, Bożeny Karwowskiej, „Trudne sąsiedztwo. Andrzeja Kacorzyka opowieść o ojcu, Osieku i życiu w sąsiedztwie Oświęcimia”, Hanny Gosk, „Emisariusze światów równoległych. O t”ym, jak pewien Niemiec, Żyd i staruszka rzeczywistość sąsiadowania numinotycznie odmieniali, Magdaleny Horodeckiej, „Polsko-ukraińskie sąsiedztwo po agresji Rosji na Ukrainę. Projekt Momenty Instytutu Reportażu oraz rozważania na jego marginesach”, esej literaturoznawczy Leszka Szarugi „Problem wielokulturowości w krajach Europy Środkowo-Wschodniej”, artykułu Wojciecha Browarnego, „Tadeusz Różewicz i sąsiedzi. Literatura, wspominanie i produkcja lokalności”, Paula Allaina, „Cyfrowe perspektywy treningu aktorskiego” w tłumaczeniu Katarzyny Kręglewskiej, lesylwę No i co z tego (część czwarta) Leszka Szarugi oraz poezję i prozę Oli Fudalej.
"Tekstualia" dofiansowane są przez Dom Kultury Śródmieście w Warszawie, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Uniwersytet Warszawski.
Last
Next

strona 1.5 / 10

Prev
First

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności