Produkt dodany do koszyka

Planowane numery

2018 / Piosenka literacka

Tekstualia 2018, nr 2 (53)

W planowanym numerze zostanie zaprezentowana piosenka literacka ujęta jako przedmiot badań literaturoznawczych oraz muzykologicznych, analizowana na przykładach dzieł twórców polskich i obcych. Na podstawie analizowanych w poszczególnych tekstach „case studies” zostanie ukazana problematyka tych badań (ciągle w Polsce dość ubogich i słabo obecnych w głównym nurcie nauki o literaturze) oraz ich warsztat. Autorzy podążać będą z jednej strony drogą antropologii kultury, z drugiej zaś ujęć poetologicznych. Przeanalizują też związki piosenki literackiej z kulturą pop i kulturą wysoką.

 

Badania nad piosenką, nazywaną często filozofią potoczną XX wieku, nie stały się dotąd w Polsce przedmiotem wielu poważnych i gruntownych opracowań, choć polskie studia nad związkami literatury i muzyki wyraźnie zintensyfikowały się w ostatnich dekadach (Andrzej Hejmej). Temat piosenki pojawiał się oczywiście w różnych szczegółowych pracach polskich muzykologów, literaturoznawców, socjologów, kulturoznawców, filologów, historyków, ale najczęściej jako wątek poboczny, a nie główny. Zainteresowania teoretyków literatury piosenką zaczęły rozwijać się w latach 70. XX w., jednak później wyraźnie przygasły. Ich rozpoznania (m.in. Anny Barańczak, Edwarda Balcerzana, Michała Głowińskiego) podsumowane zostały w hasłach słownikowych zamieszczonych w takich późniejszych kompendiach, jak: Słownik literatury polskiej XX wieku, Słownik gatunków literackich, Słownik terminów muzyki rozrywkowej, Encyklopedia literatury popularnej. Krąg głównych zagadnień teoretycznych związanych z piosenką jako gatunkiem wyznaczają następujące kwestie:

 

  1. dwukodowość piosenki (współistnienie słowa i dźwięku, konieczność wypełniania tekstem zamkniętych formuł melodyczno-rytmicznych);
  2. cechy struktury tekstu (konsekwencje reguły zgodności semantycznego wymiaru warstwy muzycznej i językowej);
  3. konwencjonalność i innowacyjność piosenki (zagadnienie formuliczności, konsekwencje lapidarności formy oraz aforystyczności);
  4. dialogowość piosenki (obraz nadawcy i słuchacza, horyzont odbioru, problemy czasowości piosenki);
  5. związki z tradycją meliczną, z obiegiem ludowym;
  6. językowy obraz świata w piosence – cechy szczególne;
  7. piosenka i zagadnienie stylu;
  8. tekst piosenki jako dzieło literackie.

 

Termin nadsyłania propozycji tekstów - 30 marca 2018

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności